10 oktober 2023
Een website of social media? Sta je voor de keuze? Dan kan het een goed idee lijken om volledig terug te vallen op social media voor je online aanwezigheid. Het is gratis, gebruiksvriendelijk en heeft een kant-en-klaar publiek dat makkelijk aangesproken kan worden. Maar kan social media jouw bedrijfswebsite volledig vervangen? Nee! Daar zijn verschillende redenen voor.
Social media-platforms zijn niet van jou en je hebt er zodoende helemaal geen controle over. In tegenstelling tot je eigen website waar je volledig het heft in eigen handen hebt, bepaal je niet de spelregels op social media-platforms als Facebook, LinkedIn en Twitter.
Ze kunnen hun algoritmen en beleidsregels naar eigen inzicht veranderen. Dat kan zomaar een grote impact hebben op je bereik en zichtbaarheid. Zonder dat je daar ook maar iets tegen kunt doen, want je bent volledig overgeleverd aan de grillen van de kanalen waar jij met je bedrijf aanwezig bent.
Social media trends veranderen snel. Denk maar aan Hyves en MySpace. Die waren ooit razend populair, maar nu hoor je er niemand meer over. Er is geen garantie dat het platform dat je momenteel gebruikt, altijd populair blijft.
Als je publiek massaal overstapt naar een ander of een nieuw platform, is het jouw taak om weer vanaf nul volgers (following) op te bouwen. Dat kan zomaar een heel nieuwe aanpak vragen en daar zul je je in moeten verdiepen.
Social media-platforms zijn perfect voor het delen van korte updates en interactie, maar ze zijn niet ontworpen voor diepgaande, langdurige content. Daar komt je bedrijfswebsite om de hoek kijken. Als je meer informatie wilt delen, dan is je website de ideale plaats.
Je website is de constante, centrale online factor waar je (potentiële) klanten terecht kunnen voor uitgebreide informatie over je producten of diensten. Gebruik je social media posts om mensen nieuwsgierig te maken en te enthousiasmeren voor je producten en/of diensten. In die berichten kun je vervolgens prima doorlinken naar de bijbehorende pagina op je site. Het is eigenlijk geen kwestie van website of social media, maar website én social media!
Zoekmachines zoals Google geven voorrang aan websites boven social media posts in hun zoekresultaten. Dit komt omdat websites vaak meer diepgaande en relevante inhoud bieden die aansluit bij de reden waarom iemand iets zoekt (de zoekintentie). Bovendien waarderen zoekmachines de structurele opbouw van een website, inclusief metadata, keywords en backlinks, en dat draagt allemaal bij aan een goede positie in de zoekresultaten.
In tegenstelling tot social media posts, die vaak sneller en eerder verouderen, blijft de inhoud van een website over het algemeen langer relevant. Als je wilt dat mensen je bedrijf vinden wanneer ze zoeken naar relevante termen, kun je niet zonder een geoptimaliseerde website.
Een lokaal restaurant heeft een website waarop het menu, de openingstijden en contactgegevens staan vermeld. Ook kan er via de website worden gereserveerd. Daarnaast maken ze gebruik van social media platforms zoals Facebook en Instagram om hun dagelijkse specials, evenementen en andere nieuwsitems te delen.
Ze plaatsen ook sfeerbeelden en aantrekkelijke foto’s van hun gerechten op Instagram, wat klanten verleidt om hun website te bezoeken voor meer informatie en om een tafel te reserveren. Tegelijkertijd bevat hun website links naar hun social media-accounts, waardoor websitebezoekers hun Instagram en Facebook-pagina kunnen volgen.
Hun klanten blijven zo op de hoogte van de nieuwste aanbiedingen, soep van de dag en gezellige evenementen die de lokale eettent organiseert. Hierdoor ontstaat er constant interactie tussen de website en social media platforms, wat leidt tot een verhoogde zichtbaarheid en betrokkenheid van klanten.
Op je website heb je volledige controle over je merkimago, branding en de klantervaring. Wanneer je klanten bijvoorbeeld scrollen op Instagram, dan komen ze niet alleen jouw inhoud tegen. Je hebt zelf geen invloed op de frequentie waarin jouw uitingen voorbij komen en welke advertenties er worden getoond. Dat zou zomaar iets van de concurrent kunnen zijn.
Met een website hoef je je geen zorgen te maken over concurrerende advertenties of andere afleidingen die jouw klanten op social media-platforms kunnen tegenkomen. Jij bepaalt wat de bezoeker te zien krijgt en kunt door middel van strategisch geplaatste links ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk op je site blijven.
Hoewel social media platforms enige analytische data bieden, kunnen ze niet tippen aan de diepgaande inzichten die je kunt krijgen van tools zoals Google Analytics. Met een website kun je precies zien hoeveel bezoekers je hebt gehad, waar ze vandaan komen en hoe ze zich gedragen op je site.
Haken ze bijvoorbeeld steeds af bij één bepaalde pagina of klikken ze nooit op die ene call-to-action? Deze waardevolle gegevens kunnen je helpen bij het verder optimaliseren van je online aanwezigheid, zodat je zichtbaarheid steeds groter wordt.
Ondanks het belang van een sterke aanwezigheid op social media voor je bedrijf, kan het je bedrijfswebsite niet vervangen. Je website en social media zijn het perfecte team, dat samenwerkt om je online zichtbaarheid te vergroten, leads te genereren en uiteindelijk je bedrijf te laten groeien. Social media zullen komen en gaan, maar je website? Die blijft bestaan!