10 november 2022
Black Friday is de perfecte dag voor webwinkeliers om een flinke omzet te behalen. Dat is natuurlijk geweldig. Maar ben jij er al klaar voor en belangrijker nog: is jouw webshop er klaar voor? Wij geven Black Friday tips om volle bak te draaien met jouw webshop.
Black Friday en inmiddels ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday) zijn de uitgelezen kans om een flinke slag te slaan als webshopeigenaar. Laat deze kans niet aan je voorbij gaan. Weet je niet goed hoe je dat aan moet pakken?
In dit blog lees je hoe je jouw webshop klaarstoomt voor een mega-omzet in het weekend van Black Friday. Want daar begint het al, Black Friday is niet één dag en eindigt niet op vrijdagavond om 00:00 uur precies. Jij laat jouw aanbiedingen gewoon het hele weekend gelden (tot en met Cyber Monday) of zelfs de hele week. QuickOnline geeft je Black Friday tips voor een geweldige omzet.
Consumenten zijn tegenwoordig al zo gewend aan de kortingen die ze krijgen op Black Friday, dat ze hun aankopen soms zelfs uitstellen om op zwarte vrijdag hun slag te slaan. Dat is dan ook waar het allemaal om draait: korting. Jammer genoeg zijn mensen behoorlijk verwend en lopen ze niet meer warm voor 5 tot 10% minder. Dan rest voor jou als ondernemer de belangrijke vraag hoe ver je wil gaan. Veel verkopen heeft weinig zin als je daardoor uiteindelijk verlies lijdt. Een handige Black Friday tip is om voor combinatievoordeel te kiezen. Geef bijvoorbeeld hoge korting op product A wanneer het gekocht wordt in combinatie met product B of korting bij aanschaf van 3 maal product A.
Als je besloten hebt hoeveel korting je gaat geven op welke producten of productcombinaties, dan zul je de webshop zo moeten inrichten dat klanten die korting in het winkelmandje terug vinden. Daarvoor kun je werken met kortingscodes die alleen in het Black Friday weekend geldig zijn of een tijdelijke korting per product in stellen in je CMS (Content Management Systeem zoals WooCommerce, Shopify of Lightspeed). Bij productcombinaties wordt het wat ingewikkelder om ze goed in te voeren. Lukt het je niet om de door jouw bedachte acties goed in te stellen? Geen paniek! QuickOnline maakt gebruiksvriendelijke webshops en applicaties op maat met alle functionaliteiten die je nodig hebt.
Als je toffe acties hebt bedacht, dan ben je al een heel eind. Maar hoe komen je potentiële klanten te weten dat ze bij jou moeten zijn voor die toffe acties? Hoe krijg je zoveel mogelijk mensen naar je webshop? Daar kun je meerdere hulpmiddelen of combinatie van hulpmiddelen voor inzetten. Mailmarketing is een goedkope en directe manier om geïnteresseerden, die je al in je mailinglijst hebt staan, te informeren over de aanbiedingen die er aan komen.
Ook SEA (zoekmachine advertenties) en social ads zijn zeer effectief. Je kunt daarmee zeer gericht je doelgroep bereiken. Een bijkomend voordeel is dat je tijdelijk (alleen voor en tijdens de actieperiode) en snel je doelgroep kunt bereiken met jouw boodschap.
Waarom zou je trouwens stoppen na Cyber Monday? Daarmee bedoelen we niet dat je korting moet blijven geven, maar dat je degenen die met Black Friday iets hebben gekocht, blijft benaderen en informeren over jouw producten. Er wordt niet voor niks gezegd dat het vaak meer oplevert om bestaande klanten opnieuw te interesseren dan om nieuwe klanten binnen te halen. Maak daar gebruik van!
Ook hier kan mailmarketing een goed hulpmiddel zijn om in contact te blijven met de klanten van Black Friday. We adviseren je graag over de mogelijkheden.
Als je de perfecte strategie hebt uitgedacht met goede kortingsacties en die acties ook nog eens onder de aandacht brengt van de doelgroep, dan ben je al een heel eind. Zorg er vervolgens ook voor dat je SEO (zoekmachineoptimalisatie) helemaal bij de tijd is. Adverteren werkt prima, maar waarom zou je er niet voor zorgen dat je producten ook organisch (onbetaald) te vinden zijn bij de zoekmachines. Geef relevante zoekwoorden een prominente plaats op je pagina’s en productomschrijving.
Verder kun je er ook voor kiezen om een aparte pagina te maken die helemaal gewijd is aan jouw Black Friday aanbiedingen. Dat biedt de websitebezoekers een duidelijk overzicht en een fijne winkelervaring. Wanneer je niet zoveel ervaring hebt met SEO of simpelweg niet goed weet hoe je dat aan moet pakken, neem dan gerust contact. Onze specialisten kunnen jou adviseren en helpen bij het maken van een landingspagina voor Black Friday.
Hoewel het misschien een open deur is, willen we het toch nog even meegeven in onze Black Friday tips. Check van tevoren of je voldoende voorraad hebt van de actieartikelen. Probeer een inschatting te maken van alle producten die je nodig zult hebben of vraag goed na bij de leveranciers hoe snel zij kunnen voldoen aan de vraag als het nodig is. Wees eerlijk in je communicatie naar klanten over levertijden. Je zou ze zelfs tijdelijk wat ruimer kunnen maken om geen valse verwachtingen te creëren.
En als je zowel een fysieke als een online shop hebt, dan is het handig om te checken of de onderlinge koppeling van de voorraad in je winkel en webshop goed werkt. Niets zo vervelend als niet te kunnen leveren nadat de koop al rond was.
Twijfel je of de techniek achter je voorraadbeheer in orde is? Of wat dacht je van een werkende koppeling tussen je webshop en je boekhoudprogramma? Als het storm loopt met Black Friday moet je er niet aan denken, dat je naderhand enorm veel tijd kwijt bent aan de administratie. Ook voor koppelingen tussen offline en online winkels en boekhoudprogramma’s kun je bij ons terecht.