Je kon niet wachten en nu is het zover: je nieuwe website is klaar! Een mooi moment en zeker reden voor een feestje, maar wist je dat het nu eigenlijk pas begint? Een website is namelijk nooit echt af en je website up-to-date houden is erg belangrijk. Een goede website? Dat is een website die actueel en up-to-date is, gemonitord en verbeterd wordt wanneer nodig.

Je bedrijf verandert, laat je website mee veranderen

Jouw onderneming is continu in beweging en je website moet daar naadloos bij aansluiten. Een nieuw product? Zorg dat het op je website vermeld wordt. Gewijzigde openingstijden? Laat het duidelijk zien op je website. Als bezoekers in de gaten krijgen dat de informatie op je website niet klopt, zullen ze snel afhaken. En wat dacht je van evenementen op je online agenda die dateren van een paar jaar terug? Of een blog dat nooit meer is bijgewerkt na het online gaan van je website? De kans is groot dat mensen op die manier een verkeerde indruk krijgen van je bedrijf.

Probeer regelmatig tijd vrij te maken om kritisch naar de informatie op je website te kijken en deze bij te werken wanneer er wijzigingen zijn. Beter nog: zet je website up-to-date houden standaard in je to-do lijstje bij het invoeren van veranderingen in je bedrijf.

Veiligheid voor alles

Verder vraagt een website technisch onderhoud. De ontwikkelingen op het web gaan zo snel, dat de techniek van vandaag morgen alweer achterhaald is. Dat is natuurlijk geen probleem, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Zo hebben de Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress regelmatig updates, waarbij ze bijvoorbeeld de veiligheid van het systeem verbeteren of eventueel ontstane gaten in de beveiliging dichten. Om ervoor te zorgen dat de gegevens van je bezoekers en jouw bedrijf niet in verkeerde handen vallen, is het regelmatig updaten van je website een voorwaarde.

Bovendien zijn updates belangrijk om aan wettelijke vereisten te blijven voldoen. De wetgeving verandert namelijk regelmatig. Met je website up-to-date houden, voorkom je juridische problemen. De steeds wijzigende AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) zorgt ervoor dat je website aan veranderende eisen moet voldoen. Met de Slimme Cookiemelding AVG krijgt jouw website een gebruiksvriendelijke cookiemelding en wordt er automatisch een up-to-date cookieverklaring en (online) privacyverklaring geplaatst.

Vliegensvlug meer leads

De (laad)snelheid van je website is belangrijk voor tal van zaken. Zo zitten bezoekers niet te wachten op een website die traag laadt. Wist je dat 40% van de websitebezoekers afhaakt wanneer een website er langer dan 3 secondes over doet om te laden? Hoe langer de laadtijd van een pagina, hoe groter de kans dat bezoekers afhaken en gaan kijken bij de concurrent. Een snelle website is een must wanneer je bezoekers wil behouden en van die bezoekers ook leads of klanten wil maken.

Ook wordt Google niet blij van trage websites. Dat komt omdat Google de beste resultaten met de hoogste gebruikerservaring wil tonen. Zij stellen de user experience (UX) voorop en hoe trager de website laadt, hoe slechter de ervaring van de bezoeker zal zijn. Als jouw website minder snel laadt dan die van je concurrent, dan zul je minder hoog eindigen in de zoekresultaten. De snelheid van je website heeft zodoende invloed op het aantal en de kwaliteit van de bezoekers.

Laat ons met jou meedenken over de juiste online strategie

Zoekmachineoptimalisatie is een continu proces

Vanaf het moment dat je nieuwe website online is, kan hij geïndexeerd worden door de zoekmachines. Dat is natuurlijk goed nieuws. Zoekmachines zoals Google beoordelen je website vervolgens op verschillende factoren. De laadsnelheid is één van die factoren, maar wist je al dat er ook wordt gekeken of een website regelmatig wordt voorzien van nieuwe informatie? Als je met enige regelmaat nieuwe content plaatst, zoals een blog, dan zul je hoger scoren dan wanneer er nooit iets veranderd op je website.

De vindbaarheid van je website optimaliseren is een continu proces. Zoekmachines wijzigen hun logaritmen (de voorwaarden waaraan een website moet voldoen voor een hoge notering) geregeld. En je concurrenten zitten natuurlijk niet stil. Daarom is het niet alleen belangrijk om geregeld nieuwe content te plaatsen, maar ook om de pagina’s van je website regelmatig te checken. Het kan nodig zijn om zoekwoorden bij te werken om ervoor te zorgen dat je pagina een hogere positie in de zoekresultaten krijgt.

Van bezoeker naar klant

Een terugkerende bezoeker? Dat is wat jij wil. Uit onderzoek is gebleken dat mensen jou en je bedrijf vaker tegen moeten komen, voordat ze klant bij je worden. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig voordat mensen je genoeg vertrouwen om klant bij je worden. Zo’n contactmoment kan bestaan uit een social media post, een nieuwsbrief die je verzonden hebt of een bezoek aan je website. Als je consequent zorgt voor nieuwe inhoud op je website, dan geef je mensen een reden om terug te komen.

Je website up-to-date houden en tegelijk meer terugkerende bezoekers? Het schrijven van blogs is een goede methode. In die blogs kun je dan weer een link plaatsen naar een andere pagina met daarop je aanbod. Zo laat je bezoekers zien wat je voor hen kunt betekenen en wanneer ze vaker terugkeren, wordt de kans groter dat ze uiteindelijk klant worden.

Je website up-to-date houden met de juiste strategie

Een actuele, goed functionerende website is niet alleen aantrekkelijker voor de zoekmachines, maar ook voor de bezoekers. Hiervoor kun je lukraak verbeteringen en wijzigingen aanbrengen, maar daarmee zul je minder snel het door jou gewenste doel bereiken. Met een goede online marketingstrategie behoud je de focus. Door op een gerichte manier tijd en aandacht te besteden aan het up-to-date houden van je website, zul je uiteindelijk de resultaten krijgen die je voor ogen hebt.

Jij wilt online groeien? Laat ons je helpen!