28 maart 2023
SEO teksten zorgen voor een hogere ranking in de zoekresultaten. En goede SEO teksten zorgen ervoor dat je website beter scoort in relevante zoekresultaten. SEO (zoekmachineoptimalisatie) is een krachtig middel om beter gevonden te worden door je doelgroep.
Wanneer je weet wat Google’s voornaamste doel is, dan weet je ook aan welke vereisten jouw webteksten moeten voldoen. Google wil namelijk maar één ding en dat is de beste content aanbieden aan zijn gebruikers. Dat is precies wat jij wil: duidelijke teksten met de informatie waar jouw klanten naar op zoek zijn.
Het schrijven van effectieve SEO teksten vereist dus kennis van de manier waarop zoekmachines werken en wat hun belangrijkste doel is. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken over welke woorden het meest voorkomen als mensen op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek helpt om de beste zoekwoorden te vinden.
Daarna kun je aan de slag om een overtuigende tekst te schrijven die de zoekwoorden combineert met boeiende voorbeelden, interessante feiten en nuttige informatie. Als je daarbij steeds je doelgroep in het achterhoofd houdt, dan heb je aan het eind van de rit een goede webtekst die precies aansluit bij de zoekopdracht die mensen hebben ingetypt in Google.
Wanneer je een hoge positie in Google wilt, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie. SEO bestaat uit verschillende onderdelen, zoals techniek, linkbuilding en content. Natuurlijk is het van belang om al die onderdelen op orde te hebben. Zo houden de designers en developers van QuickOnline altijd rekening met zoekmachineoptimalisatie zodra zij beginnen met het maken van een website of webshop.
Van alle SEO gedeeltes is content (de totale inhoud van de website, waaronder alle afbeeldingen, video’s en teksten) echt de belangrijkste pijler. Als je die op orde hebt, dan zul je merken dat je website hoger rankt in Google en dat je meer relevante websitebezoekers krijgt. Je website kan namelijk wel veel bezoekers trekken, maar als dat niet meer leads of omzet oplevert, dan heb je er weinig aan.
Stel: je wilt als kapper in Rotterdam gevonden worden op “haar knippen”. SEO teksten gericht op dat zoekwoord, kunnen dan veel bezoekers opleveren. Maar zijn dat allemaal bezoekers die een afspraak willen maken voor een knipbeurt of zijn het mensen die op zoek zijn naar meer informatie over het knippen van haar? Omdat ze hun zoontje zelf willen gaan knippen of omdat ze een opleiding willen gaan volgen tot kapper? Als je het zoekwoord waarop je focust, aanpast naar bijvoorbeeld “afspraak maken kapper Rotterdam” dan zul je veel minder bezoekers op je website krijgen. Maar degenen die wel op je website komen, zijn degenen die een afspraak willen maken bij een kapper in Rotterdam.
Een zoekwoord bedenken, een tekstje schrijven en op de website plaatsen. Dat klinkt simpel genoeg, maar in de praktijk is het vaak een hele uitdaging. Er kruipt veel tijd in om alles volledig te optimaliseren en bij te schaven wanneer dat nodig is. Als je daar geen zin in hebt of als bij jou de tijd daarvoor ontbreekt, dan komen de specialisten van QuickOnline om de hoek kijken! Die doen de hele dag niets liever dan achter hun toetsenbord zitten om de best mogelijke SEO teksten te schrijven voor een grote hoeveelheid verschillende onderwerpen.
Zij weten als geen ander welke ontwikkelingen er spelen bij Google, met wat voor zoekwoorden jouw website het beste gevonden wordt en hoe ze bestaande teksten kunnen optimaliseren. Dat doen ze met jouw input. Die is namelijk van cruciaal belang. Jij bent degene die weet wat jouw doelgroep wil, wat de voordelen en USP’s van jouw producten of diensten zijn en welk doel je wil bereiken met je website.
Grotere naamsbekendheid
Resultaat blijvend
Relevante bezoekers
Positieve beeldvorming
Wekt vertouwen
Met SEO teksten hou je niet alleen de zoekmachines te vriend, maar zorg je er ook voor dat er meer relevante bezoekers op je website komen. Maar je hebt weleens iets gezien of gehoord over SEA. Wat is dat en wat voor doel heeft het? SEA staat voor search engine advertising en daarmee worden zoekmachineadvertenties bedoeld. De betaalde advertenties komen bovenaan de zoekresultaten te staan, waardoor jouw bedrijf extra opvalt en kan rekenen op meer bezoekers.
SEO is een strategie voor de lange adem. Het kan een tijd duren voordat de resultaten zichtbaar worden. Maar als de SEO diesel eenmaal op gang is, dan zijn de resultaten blijvend (als je ze regelmatig evalueert en waar nodig een beetje bijstuurt). SEA gaat juist voortvarend van start en je ziet direct resultaat. Jouw bedrijf staat gelijk bovenaan de zoekresultaten. Maar zodra de SEA sneltrein stopgezet wordt, zal ook de zichtbaarheid verdwijnen.
SEO en SEA vullen elkaar goed aan en kunnen samen een perfecte combinatie vormen. Of dat voor jouw bedrijf ook zo is, dat is afhankelijk van jouw doelen en het beschikbare budget.