Candidate experience

Gemotiveerd en gekwalificeerd personeel, dat is wat jij wil voor jouw bedrijf. Maar hoe vind je ze, zorg je ervoor dat ze bij jouw onderneming willen werken en bij je willen blijven? Dat lijkt een ingewikkeld vraagstuk, maar het antwoord is relatief eenvoudig. Gebruik recruitment marketing. Binnen recruitment marketing zijn er meerdere aspecten die je kunt gebruiken: employer branding, candidate journey en candidate experience.

De kracht van candidate experience

Door employer branding bouw je een sterk werkgeversmerk. Dat zorgt ervoor dat mensen graag bij je willen werken en als ze eenmaal binnen zijn niet gaan jobhoppen. Niet alleen marketing zorgt voor een ijzersterk werkgeversmerk, maar ook de candidate journey (kandidaatreis) en candidate experience (kandidaatervaring) vormen daarbij belangrijke instrumenten. De candidate journey is de reis die kandidaten maken vanaf het moment dat ze de vacature ontdekken tot het moment dat ze de deur uitlopen na het eerste sollicitatiegesprek.

Wat zij daarbij voelen en hoe ze dat hele proces ervaren, dat is in een notendop de candidate experience. Het gaat over de totale indruk die kandidaten krijgen van jouw recruitmentaanpak. Dat omvat alles, van het gemak waarmee ze kunnen solliciteren, tot hoe ze behandeld worden tijdens het proces. Het gaat er daarbij niet alleen om of ze wel of geen baan bij jou krijgen aangeboden, maar juist ook hoe ze het hele proces hebben ervaren.

Het belang van candidate experience

Het is belangrijk dat alle kandidaten zich op hun gemak voelen tijdens de sollicitatieprocedure en dat ze met een goed gevoel terugkijken op hun ervaring met jouw bedrijf. Dit betekent transparant zijn over het proces en de verwachtingen die je hebt, maar ook dat je luistert naar feedback en probeert je aanpak en het proces te verbeteren waar mogelijk.

Bij de gehele sollicitatieprocedure zal de focus niet alleen liggen op het vinden van de juiste persoon voor de job, maar ook op het creëren van een positieve en inclusieve ervaring voor alle kandidaten, ongeacht of ze uiteindelijk aangenomen worden of niet. De rol van candidate experience is van onschatbare waarde om een positieve employer branding op te bouwen.

De ervaring van een kandidaat kan een krachtig marketinginstrument zijn en leiden tot effectieve recruitment marketing. Een positieve ervaring kan leiden tot mond-tot-mondreclame, wat meer potentiële werknemers aantrekt. Geïnteresseerden zullen eerder geneigd zijn om bij jou te solliciteren als je bekend staat om je respectvolle en inclusieve sollicitatieproces. Aan de andere kant kan een negatieve ervaring schadelijk zijn voor je bedrijfsimago en het vermogen om talent aan te trekken. Wanneer je veel aandacht besteedt aan een positieve candidate experience dan ben je een heel eind op weg om een sterk werkgeversmerk te bouwen.

Stap voor stap naar een positieve ervaring

We kunnen de candidate journey onderverdelen in 6 stappen:

  1. Bewustwording: In deze fase worden potentiële kandidaten zich bewust van je bedrijf en de openstaande functie. Dit kun je via verschillende manieren bereiken zoals vacaturesites, een werken-bij website, social media, netwerkevenementen en mond-tot-mond reclame
  2. Interesse/Overweging: In deze fase tonen kandidaten interesse en beginnen ze de mogelijkheden te overwegen. Ze verzamelen meer informatie, door bijvoorbeeld het lezen van bedrijfsinformatie (op je website) en het bekijken van testimonials van huidige werknemers.
  3. Sollicitatie: Wanneer de interesse groot genoeg is, dan dienen kandidaten vervolgens hun sollicitaties in. Afhankelijk van jouw bedrijf en de functie kun je ze een sollicitatiebrief en CV laten indien, een online sollicitatieformulieren laten invullen of telefonisch contact op laten nemen.
  4. Selectie/Aanname: Vervolgens ga je aan de slag om kandidaten te selecteren op basis van hun vaardigheden, ervaring en of ze passen in je bedrijf. Dit proces kan bestaan uit meerdere interviews, referentiecontroles en het beoordelen van assessments.
  5. Preboarding: In de preboardingfase bereid je de kandidaten voor op hun nieuwe functie nog voordat ze officieel in dienst treden. Dit kan door het verstrekken van informatie over je onderneming, de bedrijfscultuur en misschien zelfs het inplannen van introductiedagen om ze voor te bereiden op hun nieuwe rol.
  6. Onboarding: In deze fase verwelkom je nieuwe werknemers officieel en zorg je ervoor dat ze de benodigde training en begeleiding krijgen om succesvol te zijn in hun nieuwe functie. Je introduceert ze aan het team, geeft informatie over bedrijfsregels en procedures en biedt ondersteuning om hun integratie te vergemakkelijken.
Aandacht voor afwijzing is minstens zo belangrijk

Let ook op hoe je omgaat met het afwijzingsproces. Een negatieve afwijzing kan frustrerend zijn voor kandidaten, maar door op een respectvolle manier feedback te geven en opvolging te doen, kun je toch een positieve indruk achterlaten. Sta er bij stil dat het overgrote deel van de kandidaten hun negatieve ervaringen online deelt, waarbij het niet ongewoon is dat deze verhalen zich snel verspreiden via social media-kanalen. Respectvol omgaan met kandidaten die je niet in dienst neemt, doet wonderen voor je bedrijfsimago.

Overtref de verwachtingen

Wanneer je zorgt voor een positieve candidate experience, zorg je ervoor dat de ervaring van kandidaten positief is en misschien zelfs wel de verwachtingen overtreft. Geef duidelijke info over de sollicitatieprocedure, zorg ervoor dat het eenvoudig is om te solliciteren en reageer snel en adequaat op alle vragen. Kandidatenervaring is iets wat meespeelt in elk aspect van recruitment marketing, van het bezoek aan jouw website, tot de communicatie tijdens het proces, tot het moment dat het arbeidscontract ondertekend wordt.