Recruitment marketing
Heb jij ook moeite om alle openstaande vacatures binnen je bedrijf in te vullen? De arbeidsmarkt is ingewikkelder dan ooit. Het vinden van gekwalificeerde kandidaten voor al je vacatures is een uitdaging. De oplossing is eenvoudiger dan je misschien denkt: recruitment marketing.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing (ook wel werving en selectie marketing of vacaturemarketing genoemd) is een strategie die jij als ondernemer kunt gebruiken om topmedewerkers te vinden en aan je te binden. Het gaat om het promoten van jouw bedrijf als een geweldige plek om te werken en het aantrekken van potentiële kandidaten via meerdere kanalen. Door het werven van personeel aan te pakken zoals marketeers dat zouden doen, zal je wervingscampagne veel meer succes hebben.
Het doel van recruitment marketing is om op een gerichte manier potentiële kandidaten aan te trekken en enthousiast te maken voor een baan. Recruitment marketing is niet bezig met het invullen van één specifieke vacature, maar recruitmentmarketing ziet het werven van talent als een doorlopend project. Dat komt doordat jouw bedrijfsimago er de hoofdrol in speelt. Dit wordt ook wel employer branding genoemd.
Onderdelen van recruitment marketing
Voor Recruitment Marketing is een multichannel strategie nodig. Je gaat niet alleen adverteren op gebruikelijke plaatsen zoals de diverse vacaturesites (waaronder Indeed en Jobbird). Je positioneert je bedrijf als een interessante plek om te werken door employer branding. Daarmee maak je duidelijk dat jouw bedrijf een aantrekkelijke werkgever is. Dit kan bijvoorbeeld via social media, blogs en video’s.
Daarnaast is de candidate experience (oftewel kandidaatervaring) belangrijk. Dit is het proces dat een kandidaat doorloopt vanaf het moment dat hij of zij voor het eerst van jouw bedrijf hoort tot en met de onboarding. Een positieve ervaring kan van kandidaten ambassadeurs maken, zelfs als ze niet worden aangenomen. Verder zijn analytics en data belangrijk. Deze stellen je in staat je strategie bij te sturen op basis van feitelijke informatie en resultaten. Deze drie onderdelen samen vormen de kern van een effectieve recruitment marketingstrategie.
Waarom zou je starten met werving en selectie marketing?
Werving en selectie marketing biedt talrijke voordelen. Je bereikt er een breed scala aan potentiële kandidaten mee, waardoor de kans op het vinden van de juiste persoon voor een functie groter wordt. Het helpt bij het opbouwen en onderhouden van een sterk werkgeversmerk (employer brand), wat essentieel is om topkandidaten aan te trekken en te behouden.
Recruitment marketing maakt ook gebruik van data-analyse, wat betekent dat je voortdurend kunt leren en je strategie kunt aanpassen op basis van wat werkt en wat niet. Door de kandidaten een positieve ervaring te bieden, zal er meer mond-tot-mondreclame komen en zal je reputatie op de arbeidsmarkt versterkt worden.
Nog een voordeel van recruitment marketing
Wanneer je jouw recruitment aanpakt met een speciale marketingstrategie, bereik je ook die mensen die niet actief op zoek zijn, maar op zich wel openstaan voor een nieuwe baan. Deze latent werkzoekenden struinen niet de vacaturewebsites af op zoek naar werk, maar wanneer zij een passende functie voorbij zien komen op bijvoorbeeld LinkedIn dan zullen zij zeker geneigd zijn om te reageren. De vijver waarin je vist, wordt door recruitmentmarketing dus veel groter. Daarmee wordt de kans dat je een goede kandidaat aan de haak slaat ook groter.
Zelf aan de slag of uitbesteden?
Het uitbesteden van recruitment marketing heeft diverse voordelen. Het bespaart je waardevolle tijd, die je kunt gebruiken om je te richten op andere belangrijke aspecten van je bedrijf. Daarnaast profiteer je van de kennis en ervaring van onze specialisten, die precies weten hoe ze de juiste marketingstrategie kunnen toepassen om de juiste kandidaten aan te trekken. Ze blijven op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied en passen deze toe om voor jou de beste kandidaten te vinden.
Bovendien gebruiken we diverse softwaretools die wellicht niet beschikbaar zijn binnen jouw bedrijf. Tot slot kan QuickOnline als marketingbureau een objectieve kijk geven op jouw bedrijf en verbeterpunten aanwijzen die intern misschien over het hoofd worden gezien. Wij geloven namelijk in een open en eerlijke aanpak. Het uitbesteden van recruitment marketing kan dus een belangrijke strategische zet zijn die de wervingsinspanningen van jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt.